Ihmetyttää kovasti tämä trendi, jossa yritykset pyrkivät jatkuvasti kehittämään tuote- ja palveluvalikoimiaan mitä useampiin ja ihmeellisimpiin uusiin aluevaltauksiin. Nämä uudet aluevaltaukset voivat olla kovin kaukana siitä, mitä yrityksen ydinosaaminen on ja on ollut ehkä vuosikymmeniä. Samaan aikaan kun intoillaan ja puuhastellaan näiden uusien valtausten kanssa,  alkuperäisen "vanhan" liiketoiminnan annetaan rapistua ja asiakkaiden kustannuksella... valitettavasti.

Voisin luetella hyvinkin monta yritystä, jotka tähän nykyaikaiseen tyyliin mielestäni ovat erittäin epäonnistuneesti retkahtaneet. En noita nyt kuitenkaan luettele, vaan jokainen saa miettiä ihan tykönään. Näitä yrityksiä on sekä melkein monopoliasemassa olevissa suurissa valtakunnallisissa toimijoissa että monenkokoisissa yksityisissä yrityksissä.

Mikäköhän näihin muutoksiin on syynä? Itsellä vahva mielikuva, että yritykset haluavat vain yrittää keinoilla millä hyvänsä löytää niitä satumaisia kultakaivoksia ja välillä tuntuu, että myös mahdollisimman matalan aidan yli.

Sama ilmiö on myös yksityisillä henkilöillä. Pitää olla niin julmetun moniosaaja nykyisin. On hienoa, että osataan "rääpiä" sitä ja tätä, vaikka sitten tosi pinnallisesti ja vähemmällä ammattitaidolla. Enää ei syville ja pitkään kypsyneille tiedoille ja taidoille anneta kovin suurtaa arvoa.

Nyt ollaan niin tosi pinnallisia. Mitenköhän kauan tämä trendi jatkaa kehittymistä? Itsestä ainakin tuntuu, että haluaisin tähän aikaan enemmän sitä syvyyttä - kaikilla tasoilla.